Terms and Conditions

Standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett

Innledning

Dette kjøpet er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.

Salgsbetingelsene er utarbeidet og anbefalt av Forbrukertilsynet. For en bedre forståelse av disse salgsbetingelsene, se Forbrukertilsynets veileder her.

1. Avtalen

Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.

Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.

2. Partene

Selger er Al Falah Welfare, Jorines vei 27, 0980 Oslo, post@falah, 458 58 094, org.nr. 933 305 465, og betegnes i det følgende som selger/selgeren.

Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.

3. Pris

Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære.

4. Avtaleinngåelse

Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.

Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.

5. Betalingen

Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen.

Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.

Ved betaling med faktura, blir fakturaen til kjøperen utstedt ved forsendelse av varen. Betalingsfristen fremgår av fakturaen og er på minimum 14 dager fra mottak.

Kjøpere under 18 år kan ikke betale med etterfølgende faktura.

6. Levering

Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt tingen.

Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Varen skal leveres hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.

7. Risikoen for varen

Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller kjøpers representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6.

8. Angrerett

Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven.

Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.

Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).

Angrefristen begynner å løpe:

  • Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.
  • Selges et abonnement, eller innebærer avtalen regelmessig levering av identiske varer, løper fristen fra dagen etter første forsendelse er mottatt.
  • Består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste leveranse er mottatt.

Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørger den næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen mottok opplysningene.

Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om at kjøper skal dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av angreretten.

Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Dersom prøving eller test av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen.

Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betalingen til han/hun har mottatt varene fra kjøperen, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt  tilbake.

9. Forsinkelse og manglende levering – kjøpernes rettigheter og frist for å melde krav

Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelseheve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren.

Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post).

Oppfyllelse

Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse.

Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Heving

Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet.

Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende.

Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.

Erstatning

Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av.

10. Mangel ved varen – kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist

Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.

Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning  fra selgeren.

Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig.

Retting eller omlevering

Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.

Prisavslag

Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.

Heving

Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.

11. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold

Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.

Oppfyllelse

Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Heving

Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjøpet.

Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr

Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso. Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.

Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer

Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selger belaste kjøper med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske  utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år.

12. Garanti

Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 9 og 10.

13. Personopplysninger

Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.

14. Konfliktløsning

Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukertilsynet for mekling. Forbrukertilsynet er tilgjengelig  på  telefon 23  400  600  eller www.forbrukertilsynet.no.

Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: http://ec.europa.eu/odr.

Angående Donasjoner:

Donasjoner til Al Falah Welfare anses som gaver og er ikke gjenstand for returrett. Når du gir en donasjon, gir du frivillig og uigenkallelig støtte til vårt arbeid. Vi oppfordrer til å lese nøye gjennom hvordan midlene blir brukt, og vi setter stor pris på ditt bidrag.

Skattefradrag:

Donasjoner til veldedige organisasjoner som vår kan gi rett til skattefradrag i henhold til norsk skatterett. For mer informasjon om skattefradrag ved donasjoner, kan du besøke Skatteetaten.

Standard Terms and Conditions for Consumer Purchases of Goods Online
Introduction

This purchase is governed by the following standard terms and conditions for consumer purchases of goods over the internet. Consumer purchases online are primarily regulated by the Contracts Act, the Consumer Purchases Act, the Marketing Act, the Right of Withdrawal Act, and the E-commerce Act, all of which provide the consumer with non-waivable rights. These laws are available at www.lovdata.no. The terms of this agreement should not be understood as limiting the statutory rights but outline the parties’ key rights and obligations for the transaction.

The terms have been prepared and recommended by the Norwegian Consumer Authority. For a better understanding of these terms, please refer to the Consumer Authority’s guide here.

  1. The Agreement

The agreement consists of these terms and conditions, information provided in the ordering solution, and any separately agreed terms. In the event of any conflict between the information, the specifically agreed terms between the parties will take precedence, provided they do not conflict with non-waivable legislation.

The agreement will also be supplemented by relevant legal provisions regulating the purchase of goods between businesses and consumers.

  1. The Parties

The seller is Al Falah Welfare, Jorines vei 27, 0980 Oslo, post@falah, 458 58 094, organization number 933 305 465, and will be referred to as the seller.

The buyer is the consumer making the purchase, and will be referred to as the buyer.

  1. Price

The stated price for the goods and services is the total price the buyer must pay. This price includes all taxes and additional charges. Any additional costs that the seller has not informed the buyer about prior to the purchase will not be borne by the buyer.

  1. Conclusion of the Agreement

The agreement is binding on both parties once the buyer has submitted their order to the seller.

However, the agreement is not binding if there have been typographical or input errors in the seller’s offer or the buyer’s order, and the other party realized or should have realized that such an error existed.

  1. Payment

The seller can demand payment for the goods from the moment they are dispatched from the seller to the buyer.

If the buyer pays with a credit card or debit card, the seller may reserve the purchase amount on the card at the time of the order. The card will be charged on the day the goods are dispatched.

For payment by invoice, the invoice will be issued when the goods are dispatched. The payment deadline is stated on the invoice and is at least 14 days from receipt.

Buyers under 18 years of age may not pay with subsequent invoices.

  1. Delivery

Delivery is considered to have occurred when the buyer, or their representative, has received the goods.

If the delivery date is not specified in the ordering solution, the seller must deliver the goods to the buyer without unnecessary delay, and at the latest within 30 days of the order. The goods must be delivered to the buyer unless otherwise specifically agreed between the parties.

  1. Risk of the Goods

The risk of the goods passes to the buyer when they or the buyer’s representative has received the goods in accordance with section 6.

  1. Right of Withdrawal

Unless the agreement is exempt from the right of withdrawal, the buyer can withdraw from the purchase of the goods in accordance with the Right of Withdrawal Act.

The buyer must notify the seller of their intention to exercise the right of withdrawal within 14 days from the start of the period. The period includes all calendar days. If the deadline falls on a Saturday, public holiday, or holiday, the deadline is extended to the next working day.

The withdrawal period is considered respected if the notification is sent before the period expires. The buyer has the burden of proof that the right of withdrawal has been exercised, and the notification should therefore be in writing (withdrawal form, email, or letter).

The withdrawal period begins:

  • For purchases of individual goods, the period begins the day after the goods are received.
  • If a subscription is sold, or the agreement involves regular delivery of identical goods, the period begins the day after the first shipment is received.
  • If the purchase consists of multiple deliveries, the period begins the day after the last delivery is received.
  • The withdrawal period is extended to 12 months after the expiration of the original period if the seller has not informed the buyer of the right of withdrawal and the standardized withdrawal form at the time of the agreement. The same applies if the seller has failed to inform about the conditions, time limits, and procedure for exercising the right of withdrawal. If the seller provides this information within these 12 months, the withdrawal period expires 14 days after the buyer receives the information.

When exercising the right of withdrawal, the goods must be returned to the seller without undue delay and no later than 14 days after the notification of withdrawal. The buyer bears the direct costs of returning the goods unless otherwise agreed or the seller has failed to inform the buyer that the buyer must cover return costs. The seller may not charge a fee for the buyer’s use of the right of withdrawal.

The buyer can try or test the goods in a reasonable way to determine their nature, characteristics, and function, without losing the right of withdrawal. If testing or trying the goods exceeds what is reasonable and necessary, the buyer may be liable for any reduced value of the goods.

The seller is obligated to refund the purchase price to the buyer without undue delay, and no later than 14 days after the seller receives the notification of the buyer’s decision to use the right of withdrawal. The seller has the right to withhold the refund until they have received the goods from the buyer or until the buyer has provided proof that the goods have been sent back.

  1. Delay and Non-Delivery – The Buyer’s Rights and Time Limit for Claiming

If the seller does not deliver the goods or delivers them late according to the agreement between the parties, and this is not due to the buyer or factors on the buyer’s side, the buyer may, in accordance with the rules of the Consumer Purchases Act chapter 5, withhold the purchase price, demand fulfillment, terminate the agreement, and/or demand compensation from the seller.

In the case of claims regarding non-performance, the notification should be in writing (e.g., email).

Fulfillment

The buyer can insist on the purchase and demand fulfillment from the seller. However, the buyer cannot demand fulfillment if there is an obstacle that the seller cannot overcome or if fulfilling the obligation would cause such significant inconvenience or cost to the seller that it is disproportionate to the buyer’s interest in the seller fulfilling the agreement. If the obstacle is removed within a reasonable time, the buyer may still demand fulfillment.

The buyer loses their right to demand fulfillment if they wait unreasonably long to submit the claim.

Termination

If the seller does not deliver the goods at the time of delivery, the buyer should urge the seller to deliver within a reasonable additional time limit for fulfillment. If the seller does not deliver the goods within the additional time limit, the buyer may terminate the purchase.

The buyer may also terminate the purchase immediately if the seller refuses to deliver the goods. The same applies if the agreed delivery time was crucial for entering into the agreement, or if the buyer has informed the seller that the delivery time is crucial.

Compensation

The buyer may claim compensation for any loss suffered as a result of the delay. However, this does not apply if the seller proves that the delay is due to an obstacle beyond the seller’s control, which could not reasonably have been taken into account at the time of the agreement, avoided, or overcome.

  1. Defects in the Goods – The Buyer’s Rights and Complaint Period

If there is a defect in the goods, the buyer must notify the seller within a reasonable time after the defect was discovered or should have been discovered. The buyer will always have complained in time if done within 2 months from the discovery of the defect. A complaint can be made up to two years after the buyer has taken possession of the goods. If the goods or parts of them are intended to last substantially longer than two years, the complaint period is five years.

If the goods have a defect, and this is not due to the buyer or factors on the buyer’s side, the buyer may, in accordance with the rules of the Consumer Purchases Act chapter 6, withhold the purchase price, choose between repair and replacement, demand a price reduction, demand cancellation of the agreement, and/or claim compensation from the seller.

Complaints to the seller should be made in writing.

Repair or Replacement

The buyer can choose to demand the defect be repaired or request delivery of equivalent goods. However, the seller may oppose the buyer’s claim if fulfilling the claim is impossible or imposes unreasonable costs on the seller. Repair or replacement must be done within a reasonable time. The seller is generally not allowed to make more than two attempts at remedying the same defect.

Price Reduction

The buyer may demand a reasonable price reduction if the goods are not repaired or replaced. This means that the relationship between the reduced price and the agreed price corresponds to the relationship between the goods’ value in defective and contractual condition. If there are special reasons for it, the price reduction may instead be set according to the significance of the defect to the buyer.

Termination

If the goods are not repaired or replaced, the buyer may also terminate the purchase when the defect is not insignificant.

  1. Seller’s Rights in Case of Buyer’s Default

If the buyer does not pay or fulfill other obligations under the agreement or the law, and this is not due to the seller or factors on the seller’s side, the seller may, in accordance with the rules of the Consumer Purchases Act chapter 9, withhold the goods, demand fulfillment of the agreement, terminate the agreement, and/or claim compensation from the buyer. The seller may also claim interest on overdue payments, collection fees, and a reasonable fee for uncollected goods.

Fulfillment

The seller can insist on the purchase and demand that the buyer pays the purchase price. If the goods have not been delivered, the seller loses their right if they wait unreasonably long to submit the claim.

Termination

The seller can terminate the agreement if there is substantial non-payment or other substantial default from the buyer. However, the seller cannot terminate if the buyer is willing to pay or has already paid a significant part of the amount.

Compensation

If the buyer defaults, the seller can demand compensation for the loss suffered as a result of the buyer’s default. The compensation must cover any additional costs the seller has incurred as a result of the buyer’s default.

Regarding Donations:

Donations to Jamiah Baab ul Ilm are considered gifts and are not subject to a return policy. When you make a donation, you are providing voluntary and irrevocable support for our work. We encourage you to read carefully about how the funds are used, and we deeply appreciate your contribution.

Tax Deduction:

Donations to charitable organizations like ours may be eligible for tax deductions under Norwegian tax law. For more information about tax deductions for donations, please visit Skatteetaten.